We zijn kuddedieren en doen vooral wat anderen doen. Daardoor staan we vaak in rijen, files en ‘in de wacht’. In het vastgoed doen we niet anders. Omdenken en reframen van vastgeroeste patronen en denkbeelden zet ons op scherp. We leggen nieuwe verbanden en daarmee een basis voor ontwikkelkansen. Alles voor die ene ‘aha-erlebnis’ waarmee een project het tij kan keren.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Het concept Binnenstad
Lang stond de binnenstad synoniem voor winkelcentrum. Met desastreuze gevolgen. Samen met elf gemeenten, woningcorporaties en ontwikkelaars hebben we de koppen uit het zand gestoken. Niet probleemgestuurd maar met fundamentele innovaties en transformaties die binnensteden beïnvloeden. We lieten ons inspireren door thema’s als het gezinsleven, vergrijzing, eenzaamheid, ZZP-ers en lokale trots. Met niet één maar zes nieuwe concepten voor de binnenstad van de toekomst als resultaat. En winkelen was daar slechts een klein onderdeel van.
We weten steeds meer over het gebruik van plekken in de stad. De ontelbare data die we genereren kunnen ons helpen bij het anticiperen op ontwikkelkansen. Waar is het druk op Strava? Welke plekken zijn populair op Instagram? Hoe ontwikkelt een plek demografisch? Waar zit dynamiek in de woningmarkt? Durf jezelf dit soort vragen te stellen. Voor verschillende vastgoedeigenaren of hele binnensteden gebruiken we data-analyses om in kaart te brengen waar potentiële kansen liggen voor verdichting, transformaties en nieuwe ontwikkelingen. Dat deden we onder meer in Schiedam, Hilversum en IJmond.
In de wereld van beurscomplexen geldt over het algemeen ‘Bigger is better’. SITE heeft de positionering van de Jaarbeurs in dit krachtveld herzien. Een beurs midden in de stad moet z’n ligging uitbuiten; beurs is stad en stad is beurs. Vanuit deze kijk is de bedrijfsstrategie en het groeiperspectief gewijzigd. In samenwerking met MVRDV is een radicaal nieuw stedenbouwkundig totaalbeeld ontwikkeld die deze reframe concretiseert.
Bovenstaande beelden: MVRDV Architects
Een grote impasse tussen stad en Rijk, tussen behoud als monument en een snel verkoopproces met volledige sloop. De verhoudingen in deze gebiedsontwikkeling stonden op scherp. Het resultaat van SITE is een reframe, waarbij ontwikkelaars werden uitgedaagd om te reflecteren op het concept achter de fysieke Bijlmerbajes. Het rigide beeld op het behoud van het monument is omgezet in een flexibel beeld, waarin de essentie van het monument behouden moest worden. Vanuit marktconsultaties, ontwerpend onderzoek en de vertaling van het concept in een aantal principes is de basis gelegd voor de tender en het stedenbouwkundig programma van eisen. Inmiddels is de Bijlmerbajes succesvol verkocht aan AM met een plan van OMA.
Beeld OMA / FABRICations / Lola Landscapes