Nieuws

- Wouter Onclin

Lelylijn: De impact van een station in Noordoostpolder

Een nieuwe snelle spoorlijn van de Randstad naar het noorden. Het is al jaren onderwerp van discussie. Is het de investering waard? Wat brengt het ons land, maar vooral ook de plaatsen langs deze lijn? Die vraag stelde de gemeente Noordoostpolder aan SITE, MUST en Regioplan. Door het in kaart brengen van scenario’s (met en zonder station), hebben we de opgaven, kansen en de impact van een station verkend met de Gemeente Noordoostpolder, betrokken ondernemers en stakeholders.

Tekst gaat onder afbeelding verder

240417-389-rapport-ImpactanalyseLelylijn-4

De lessen uit deze studie (PDF) helpen de gemeente om koers te bepalen. Zo kan de gemeente beter bepalen wat hun inbreng is in het onderzoek naar de Lelylijn en welke keuzes goed en minder goed uitpakken. Een greep uit de lessen die de we trekken uit de impactanalyse:

  • Er valt wat te kiezen – de locatie van het station maakt een groot verschil in hoe de gemeente profiteert van de Lelylijn.
  • Het bedrijfsleven profiteert van de Lelylijn en de economie wordt sterker met een station – hoe sterker en gemengder de stationsomgeving is, hoe sterker het economische effect.
  • Een station met woningbouw geeft een impuls aan sociaal-maatschappelijke agenda’s – extra woningbouw bij het station trekt een nieuwe generatie pioniers aan.
  • De bevolkingssamenstelling verandert – of dit een probleem is, hangt af van tempo, ontwerp, soort woningen, houding en opvatting.
  • Van dorp tot stad: het station reikt tot in de dorpen – het nieuwe station is de centrale hub en het kloppend hart van de polder.
  • Een tracé gebundeld aan de A6 past het beste bij de kernkwaliteiten van de Noordoostpolder – een gebundelde ligging voorkomt doorsnijden van typische landschappelijke kamers.
  • De kwaliteit van het stationsgebied moet uitstekend zijn – daarop moet de gemeente nu al (hoog) inzetten.
O
Scenario’s
S

In het hoofdlijnenakkoord van het nieuw te vormen kabinet staat beschreven dat de aanleg van de Lelylijn wordt voortgezet. Eind april 2024  heeft het College van de gemeente Noordoostpolder de impactanalyse vastgesteld en daarmee vormt het de input voor de gemeente in het MIRT proces.

In het najaar van 2024 werd duidelijk dat het bepaald niet zeker is dat de Lelylijn er komt gezien de hoge kosten. Voor de gemeente Noordoostpolder een flinke tegenvaller, want een station aan de snelle spoorverbinding ziet het gemeentebestuur juist als een kans voor de stedelijke ambities.
Lees hier het artikel over deze stap in de Lelylijn-ontwikkeling die Joost Zonneveld schreef op Gebiedsontwikkeling.nu.

I
L