Contact

SITE urban development

Gedempt Hamerkanaal 91
1021 KP Amsterdam
T +31 20 6231 459 E info@site-ud.nl


Voorbij de Winkelstraat

2017

Voorbij de Winkelstraat

Steeds meer winkels, en waarschijnlijk in de toekomst ook collectieve voorzieningen en instellingen sluiten hun deuren. De stedelijke centra raken daarmee hun vanzelfsprekende ontmoetingsplekken kwijt. Het bestaansrecht van winkels draait al lang niet meer om iets nodig hebben. Het gaat over beleving, over ontmoeten, over een leuke tijd hebben. Die plekken van beleving zijn echter ook elders te vinden en ze komen niet alleen vanuit de retail hoek…. en ze ontstaan ook op ander soort plekken dan voorheen. Dit gaat voorbij de winkelstraat.

SITE en Karres+Brands onderzoeken samen met internationale data-specialisten SpinUnit wat die nieuwe vormen van leisure en retail zijn en waar een latente voedingsbodem hiervoor is in Schiedam. Dit onderzoekstraject is mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.

Voor dit onderzoek bouwen we een GIS-informatiemodel dat de stad doorzoekbaar maakt op latente voedingsbodems van nieuwe programma’s. Het informatiemodel is te bevragen aan de hand van vestingsvoorwaarden. Het informatiemodel is opgebouwd uit allerlei databronnen maar de grootste toevoeging komt vanuit data van social media. Voor steeds meer programma’s gaat het lang niet alleen meer over locatie, locatie, locatie. Voor sommige programmatische concepten nemen andere indicatoren de overhand: selfie, selfie, selfie. De digitale footprint wordt steeds belangrijker. Het bleek bijvoorbeeld dat de sauna van Schiedam als een van de belangrijkste gerelateerde zoekopdrachten opkomt bij een Google zoekopdracht naar de stad. Opvallend is dat deze publiekstrekker nog in geen enkel beleid van de gemeente is terug te vinden, terwijl deze voorziening juist veel kansen biedt voor de ontwikkeling van de stad. De gezondsheidseconomie groeit immers exponentieel.

Social media kan steeds beter gebruikspatronen en toegedichte waardes visualiseren van een plaats. Denk bijvoorbeeld aan het analyseren van foto’s (op welke plekken worden de meeste selfies gemaakt?) of door waar veel getwitterd wordt en over wat. Ook geven zogeheten check-ins waardevolle informatie over wat populaire plekken zijn. Hoewel deze social mediadata vooral de voorkeuren van millenials vat geeft dit toch een interessante inkijk in het gedragspatroon van stedelijk gebruik. Zo leidt het ons tot nieuwe inzichten over waar nieuwe hotspots ontstaan of kunnen ontstaan.

Locatie
Schiedam
Partners
Karres+Brands, Spinunit, Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
Realisatie
2017

Volgend project

Ackerswoude